Rozpoczęła się kolejna edycja programu „Na codzienne zakupy” wspierającego osoby starsze, znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej. W jego ramach potrzebujący seniorzy otrzymują kartę na zakupy do Biedronki.
Z przeprowadzonych badań wynika, że ponad 20 proc. uczestników programu bywa głodna, bo nie stać ich na zakup żywności. Karta na zakupy pozwala seniorom samodzielnie decydować, których produktów potrzebują najbardziej, a dzięki temu seniorzy mogą się lepiej się odżywiać.
Znacząca pomoc dla seniorów
Aż 87 proc. ankietowanych uczestników programu „Na codzienne zakupy” przyznało, że w sklepie musi zawsze wybierać najtańsze produkty spożywcze. Niewiele mniej, bo 84 proc., deklaruje, że ich dochody są zbyt niskie, by zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe, a ponad połowy badanych nie stać na kupno opału i zapłacenie rachunków*.
– Te liczby pokazują, że wśród polskich seniorów nie brakuje osób potrzebujących wsparcia. Trwająca wojna w Ukrainie i jej skutki ekonomiczne wpływają także na nich – zwraca uwagę Monika Figiel zajmująca się programami senioralnymi w Caritas Polska. – Dlatego bardzo nas cieszy, że możemy rozszerzyć kierowaną do nich pomoc w ramach programu realizowanego wspólnie z Fundacją Biedronki i przez nią finansowanego.
Misją Fundacji Biedronki jest pomoc seniorom. – Dla nas ważne jest, że docieramy do najbardziej potrzebujących osób starszych, dla których te 160 zł miesięcznie naprawdę stanowi znaczącą pomoc. Dzięki niej seniorzy kupują przede wszystkim lepsze, bardziej wartościowe jedzenie – nabiał, mięso czy owoce. Pomoc w formie karty jest ceniona za to, że daje możliwość wyboru, poczucie decyzyjności. To ważne dla nas wszystkich, bez względu na zasobność portfela – mówi Katarzyna Scheer, prezeska Fundacji Biedronki.
Rośnie liczba beneficjentów
Program „Na codzienne zakupy” umożliwia jego uczestnikom – seniorom wytypowanym przez 43 diecezjalne Caritas – dokonywanie płatności za zakupy w sklepach sieci Biedronka za pomocą kart przedpłaconych. W obecnej, piątej już edycji programu, zakodowana na karcie kwota wynosi 160 zł miesięcznie – o 10 zł więcej niż rok wcześniej.
Od początku realizacji programu wzrasta liczba jego beneficjentów. W 2018 r. było to 5,3 tys. osób, a w bieżącym roku to już 11 tys. osób. Rośnie również wartość udzielanej pomocy – w obecnej edycji programu wyniesie ona 17,6 mln zł, czyli o ponad 3 mln zł więcej niż w rok temu. Więcej jest także wolontariuszy, który pomagają seniorom w ramach programu (w załatwieniu formalności, zrobieniu zakupów, itp.). Ich liczba wzrośnie w tym roku z trzech do czterech tysięcy. Kontakt z wolontariuszami jest dla seniorów ważny, szczególnie biorąc pod uwagę, że aż 40 proc. ankietowanych uczestników programu Caritas i Fundacji Biedronki widzi swoją rodzinę najwyżej kilka razy w roku. Samotność stanowi duży problem w tej grupie.
– W ramach działań towarzyszących programowi aktywizujemy seniorów i pomagających im wolontariuszy, zapraszamy ich do organizowania różnych międzypokoleniowych spotkań, warsztatów, wycieczek i pielgrzymek. To szczególnie ważne w popandemicznym czasie, po tym, gdy wielu seniorów doświadczyło zamknięcia i samotności – podkreśla Monika Figiel.
Program, który przynosi zmianę
Ważnym elementem programu są szkolenia dla liderów wolontariatu i wolontariuszy, m. in. na temat relacji z seniorami i zdrowia seniorów.
Przedstawicielka Caritas Polska zaznacza, że program rozwija się dzięki współpracy podmiotów, które traktują jego realizację jako długofalowe przedsięwzięcie.
– Mamy stabilnego i solidnego partnera w postaci Fundacji Biedronki. Mamy wspólnie coraz większe doświadczenie. Systematycznie badamy efekty naszych działań (we współpracy z IPSOS) i dzięki temu rozwijamy świetny, bardzo potrzebny seniorom program, zmieniając ich codzienność – podsumowuje Monika Figiel.
Obecna edycja programu „Na codzienne zakupy” trwa przez 10 miesięcy. Z wydawanych w ramach programu kart jego uczestnicy mogą korzystać od kwietnia 2022 r. do stycznia 2023 r.
*Przytoczone dane pochodzą z badania Ocena realizacji projektu społecznego „Na codzienne zakupy”, IPSOS 2021. Badanie realizowane metodą wywiadów telefonicznych na próbie 1016 osób.